Кансультацыі

Кансультацыя "Бацькі-прыклад паводзін на вуліцы і дарозе"

12.01.2021

З кожным годам інтэнсіўнасць руху транспарту на дарогах узрастае, разам з гэтым павялічваецца колькасць дарожна-транспартных здарэнняў з удзелам дзяцей.

   Прычынай гэтага часцей за ўсё з'яўляюцца самі дзеці. Прыводзіць да гэтага няведанне элементарных асноў правілаў дарожнага руху, безуважлівае стаўленне дарослых. Недастатковы ўзровень паводзін дарослых на вуліцы, прыводзіць да такіх жа з'яў і ў дзяцей. Таму праца па гэтай тэме павінна ісці паралельна-з дзецьмі і бацькамі.

    Вуліца для дзіцяці-гэта яркі, вабны і разнастайны свет, які прыцягвае ўвагу. Гэта ж так цікава - рухаюцца разнастайныя машыны, пешаходы, розныя будынкі. А менавіта тут нашых дзяцей чакае небяспека.

    Кожныя бацькі павінны своечасова навучыць дзяцей уменню арыентавацца ў дарожнай сітуацыі, выхоўваць у дзіцяці патрэбу быць на вуліцы дысцыплінаваным і ўважлівым, асцярожным. Для гэтага неабходна знаёміць дзяцей з правіламі дарожнага руху і бяспечнымі паводзінамі на вуліцы, каб яны строга выконвалі іх, стаўшы школьнікамі.

    Толькі адзіныя патрабаванні, што прад'яўляюцца да дзяцей з боку педагогаў і бацькоў, будуць спрыяць паспяховаму авалоданню дзецьмі азбукай дарожнага руху.

      Мамы і таты! Ці заўсёды вы падаяце дзіцяці прыклад захавання правілаў бяспечнага пераходу вуліц і скрыжаванняў, пасадкі ў аўтамабіль, аўтобус, абыходу гэтых транспартных сродкаў на прыпынках?

     Памятайце! Парушаючы правілы дарожнага руху, вы як бы негалосна дазваляеце парушаць іх сваім дзецям.

Вучыце дзяцей:

- не спяшацца пры пераходзе вуліцы;

- пераходзіць дарогу толькі тады, калі агляду нішто не перашкаджае;

- перш чым перайсці, дачакацца, каб транспарт ад'ехаў ад прыпынку.

     Выхоўвайце ў дзіцяці ўменне быць пільным на вуліцы. Так, апынуўшыся побач са стаячым аўтобусам, прапануйце дзіцяці прыпыніцца, уважліва аглядзецца, ці не набліжаецца машына. Растлумачце яму, якая небяспека можа чакаць пешахода, калі ён раптам выходзіць з-за транспарту на праезную частку.

      Вялікую дапамогу ў замацаванні ў дзяцей ведаў правілаў дарожнага руху акажуць гульні. Зрабіце з кубікаў і рознакаляровай паперы дамы, тратуары і маставыя, пешаходаў, цацачны транспарт. На такім макеце Вы можаце з дзіцем разыгрываць розныя дарожныя сітуацыі, дзякуючы якім ён больш трывала і асэнсавана засвоіць правілы паводзін на вуліцы.

     Дзіцячыя мастацкія творы па тэме для чытання дзецям з наступнай гутаркай аб прачытаным:

- "Кепская гісторыя", "Дзядзька Сцёпа-міліцыянер" С. Міхалкова,

- «Машыны на нашай вуліцы» М. Ільіна і А. Сегал,

- "Знаёмцеся, аўтамабіль", "Законы вуліц і дарог", "Дарожная грамата" І. Серакова;

- «Паглядзіце, паставы», «Гэта мая вуліца» Я. Пішчумава

      Выкарыстоўвайце прагулкі з дзецьмі для тлумачэння ім правілаў бяспекі на вуліцах. З гэтай мэтай карысна:

- паназіраць за працай святлафора, звярнуўшы ўвагу дзіцяці на сувязь паміж колерамі на святлафоры і рухам машын;

- паказаць знакі, указальнікі дарожнага руху, расказаць аб іх значэнні;

- прапаноўваць дзіцяці самому знайсці дарогу дадому, калі вы бераце яго з сабой, адпраўляючыся ў краму, гуляць і т. п.

- звяртацца да дзіцяці з пытаннямі: як, на яго думку, варта паступіць на вуліцы ў тым, ці іншым выпадку, што азначае той ці іншы дарожны знак.

      Паважаныя бацькі! Не шкадуйце часу на ўрокі паводзін дзяцей на вуліцы! Калі вы купілі дзіцяці ровар, то трэба растлумачыць яму правілы дарожнага руху, патрабуючы іх няўхільнага выканання. Дзіця павінна засвоіць – ездзіць на ровары можна толькі ў адведзеных для гэтага месцах: дварах, парках і на пляцоўках. Памятайце, што язда на ровары па дарогах забаронена дзецям да 14 гадоў. Нельга саджаць на раму або багажнік, возячы яго на сваім ровары. Для дзіцяці на  раме ззаду руля павінны быць зроблены спецыяльнае сядло і падножкі.

       Да моманту наведвання дзіцяці ў школу, ён павінен выразна засвоіць і выконваць наступныя правілы паводзін на вуліцы і ў транспарце:

- гуляй толькі ў баку ад дарогі;

- пераходзь вуліцу там, дзе пазначаныя паказальнікі пераходу, па лініі тратуараў;

- пераходзь вуліцу толькі крокам, не бяжы;

- сачы за сігналам святлафора;

- паглядзі пры пераходзе дарогі спачатку налева, потым направа;

- не перасякай шлях надыходзячаму транспарту;

- машыны, якія стаяць на дарозе каля тратуара або абочыны, аўтобусы- абыходзь ззаду;

- трамвай заўсёды абыходзь спераду;

- уваходзь у любы транспарт і выходзь з яго толькі тады, калі ён стаіць, нельга скакаць на хаду;

- не высоўвайся з акна калі рухаецца транспарт;

- не выязджай на веласіпедзе на праезную частку;

- калі ты згубіўся на вуліцы, не плач, папрасі дарослага або міліцыянера дапамагчы табе, назаві свой дамашні адрас.

       Як навучыць дзяцей бяспечным паводзінам на вуліцы? Аднымі перасцярогамі тыпу "будзь асцярожны" справе істотна не дапаможаш. Неабходная паўсядзённая трэніроўка руху, увагі дзіцяці ў спалучэнні з пастаянным асабістым прыкладам бацькоў. Толькі ў гэтым выпадку ў дзяцей могуць выпрацавацца цвёрдыя навыкі бяспечных паводзін на вуліцы.

Важна выхаваць у дзяцей наступныя віды навыкаў:

  1. Навык назірання. Дзіця павінен навучыцца бачыць прадметы, якія зачыняюць агляд праезжай часткі, як небяспечныя прадметы якія хаваюць небяспеку. Дзіця павінна навучыцца бачыць фактары, якія адцягваюць яго ўвагу, як сігналы небяспекі.
  2. Навык спакойных, дастаткова ўпэўненых паводзін на вуліцы. Гэты навык вельмі важны для дзіцяці; дарослы, ідучы па вуліцы з сынам ці дачкой не павінен паддавацца хваляванню або спешцы.
  3. Навык пераключэння на вуліцу.Запавольваць рух, спыняцца, вытрымліваць пэўную паўзу для псіхалагічнага пераключэння з пешаходам у небяспечную зону, тут прыклад бацькоў мае вырашальнае значэнне.
  4. Навык пераключэння на самакантроль.Патрапіўшы на праезжую частку, дзіця павінна сачыць за сваімі паводзінамі, правільна ацэньваць дарожную абстаноўку.

      Вучыце дзяцей назіраць. Менавіта з двух да сямі гадоў, пакуль на вуліцы побач з вамі, лепш за ўсё прывіць яму тыя навыкі, аб якіх гаварылася вышэй.

 

Крыніца:Сайт:http://ddu205.minsk.edu.by

згарнуць

Кансультацыя "Здаровы лад жыцця ў дзіцячым садзе і дома"

22.12.2020

 Захаванне здароўя і ўмацаванне імунітэту дзіцяці ў дашкольным узросце з'яўляюцца важнай умовай фарміравання здаровай асобы. Да 7 гадоў чалавек праходзіць вялікі этап свайго развіцця, які больш не паўторыцца за ўсё яго жыццё ніколі. Менавіта ў гэты час ідзе ўзмоцненае фарміраванне органаў, ад якіх, па сутнасці, залежыць далейшае жыццё маленькага чалавека. Таму вядзенне ЗЛЖ у дзіцячым садзе адыгрывае найважную ролю ў развіцці дзіцяці.

  Фарміраванне любові да здаровага ладу жыцця, да карысных звычак, захаванне і ўмацаванне здароўя — адны з асноўных задач установы, дзе дзіця праводзіць максімальную колькасць часу. Аздараўленне ў дзіцячым садзе прадугледжвае цэлы шэраг мерапрыемстваў: ранішняя гімнастыка, прагулкі і экскурсіі, прадуманае харчаванне, разнастайныя дыдактычныя гульні, якія спрыяюць пазнаванню асноў здаровага ладу жыцця, а таксама мноства паўсядзённых заняткаў, якія прывучаюць дзіця клапаціцца пра сваё здароўе. Але фарміраванне здаровага ладу жыцця павінна праводзіцца не толькі сіламі выхавальнікаў. Гэта вялікі ланцужок, у які абавязкова павінны быць уключаны законныя прадстаўнікі. Што ж яны могуць зрабіць для гэтага? Забяспечыць неабходныя ўмовы здаровага ладу жыцця.

* Знаходжанне на свежым паветры. Прагулка з'яўляецца адным з істотных кампанентаў рэжыму. Гэта найбольш эфектыўны від адпачынку, добра аднаўляе зніжаныя ў працэсе дзейнасці функцыянальныя рэсурсы арганізма, і ў першую чаргу – працаздольнасць. Знаходжанне на паветры спрыяе павышэнню супраціўляльнасці арганізма і загартоўвае яго. Пасля актыўнай прагулкі ў дзіцяці заўсёды нармалізуецца апетыт і сон. Прагулка павінна праводзіцца ў любое надвор'е, за выключэннем асабліва неспрыяльных умоў. Пры гэтым адзенне і абутак павінны адпавядаць надвор'ю і ўсім гігіенічным патрабаванням. Падчас прагулкі нельга дапускаць, каб дзеці доўгі час знаходзіліся ў аднастайнай позе, таму неабходна змяняць іх від дзейнасці і месца гульні. Добра спалучаць прагулкі са спартыўнымі і рухомымі гульнямі.

* Разнастайнасць харчавання. У рацыёне дзіцяці павінны прысутнічаць агародніна, садавіна, кашы, малочныя прадукты. Пры гэтым любы прымус недапушчальны. Неабходна ўключаць у рацыён прадукты, багатыя вітамінамі А, У, З І Д, мінеральнымі солямі (кальцыем, фосфарам, жалезам, магніем, меддзю), а таксама бялком. Немалаважнае значэнне мае рэжым харчавання, гэта значыць захаванне пэўных інтэрвалаў паміж прыёмамі ежы.

* Захаванне асабістай гігіены . Дзіцяці неабходна засвоіць усе асноўныя гігіенічныя навыкі, зразумець іх важнасць і прывыкнуць сістэматычна выконваць іх правільна і хутка. Лепш за ўсё падаць асабісты прыклад (чыстка зубоў  двойчы ў дзень, мыццё рук, падмыванне, купанне, змена бялізны).

* Рэгулярнае загартоўванне. Неабходна актыўна выкарыстоўваць гаючыя прыродныя фактары навакольнага асяроддзя: чыстую ваду, ультрафіялетавыя промні сонечнага святла, чыстае паветра,  так як натуральныя сілы прыроды ўяўляюць сабой звыклыя кампаненты навакольнага асяроддзя і неабходныя для жыццядзейнасці арганізма.

* Захаванне рэжыму дня. Рацыянальны рэжым дапамагае працаваць усім органам таксама згодна з рэжымам. Правільна арганізаваны рэжым дня аптымальна спалучае перыяд няспання і сну дзяцей на працягу сутак, задавальняе іх патрэбнасці ў ежы, у дзейнасці, адпачынку, рухальнай актыўнасці і  дысцыплінуе дзяцей, спрыяе фарміраванню многіх карысных навыкаў, прывучае іх да вызначанага рытму.

* Спакой і любоў. Тут можна вылучыць 2 аспекты: спакой павінен панаваць у сям'і і захоўвацца ў дзіцячым садзе. Дзіцяці неабходны спакойны, добразычлівы псіхалагічны клімат у сям'і. Ён павінен ведаць, што дома яго чакаюць і любяць, тады ён зможа справіцца з любой задачай. У дашкольнай установы падтрыманне міру і спакою забяспечвае ў першую чаргу выхавальнік. Акрамя таго існуе псіхолаг, які дапамагае вырашыць складаныя сітуацыі.

* Фарміраванне цікавасці да аздараўлення. Чым раней дзіця атрымае ўяўленне аб будове  цела чалавека, даведаецца пра важнасць загартоўвання, руху, правільнага харчавання, сну, тым раней ён будзе далучаны да здаровага ладу жыцця. Неабходныя развіваючыя гульні, цікавыя апавяданні аб добрым і дрэнным з падвядзеннем вынікаў.

Законным прадстаўнікам варта памятаць пра тое, што яны з'яўляюцца прыкладам для пераймання ва ўсе перыяды жыцця для іх малога, і ад таго як павядзе сябе мама ці тата ў той ці іншай сітуацыі залежаць паводзіны і пабудова жыццёвых прынцыпаў дзіцяці.

Крыніца:  Сайт:https://ddu65grodno.schools.by

 

 

 

згарнуць

Кансультацыя "Беларуская мова для дзяцей"

18.11.2020

Засваенне дзецьмі беларускай мовы  ажыццяўляецца ў спецыфічнай сітуацыі руска-беларускага блізкароднаснага двухмоўя. Для большасці дашкольнікаў першай мовай, на якой яны вучацца гаварыць і думаць, з'яўляецца руская. У той жа час дзеці даволі рана далучаюцца да беларускай мовы, чуючы яе па радыё, тэлебачанні, ад некаторых дарослых і ў дзіцячым садзе, на асобных занятках.

     Аднак паўнавартасная беларускамоўнае асяродзе ў дашкольнікаў адсутнічае. Больш за тое, дзеці могуць карыстацца рускай мовай нават тады, калі да іх звяртаюцца па-беларуску, ведаючы, што іх разумеюць. Такім чынам, маўленчыя сітуацыі, у якіх аказваюцца дзеці, не ствараюць у іх жыццёвай неабходнасці размаўляць па-беларуску. З іншага боку, стыхійнае авалоданне беларускай мовай прыводзіць да змешвання рускага і беларускага маўлення дзяцей.

 Такім чынам, гэта патрабуе спецыфічных падыходаў да навучання дзяцей беларускай мове.

     Творы фальклору сваім зместам і формай найлепшым чынам дапамогуць ў гэтым. Паступова яны ўводзяць малога ў стыхію народнага словы, раскрываюць яго багацце і прыгажосць. З'яўляюцца ўзорам прыгажосці мовыі. Народныя казкі, спрыяюць засваенню ўсіх формаў мовы, якія даюць магчымасць выпрацоўкі ў дзяцей ўласных моўных навыкаў.

     Зараз дадзеная праблема становіцца яшчэ больш актуальнай.  Недахоп часу ў бацькоў, адсутнасць актывізацыі беларускай мовы з боку бацькоў - прыводзіць да праблем развіцця маўлення дзяцей. На жаль, дзіця больш часу праводзіць за кампутарам, чым у жывым асяроддзі. З прычыны гэтага, творы народнай творчасці практычна не выкарыстоўваюцца нават ў малодшым узросце. Дашкольны ўзрост - гэта перыяд актыўнага засваення дзецьмі гутарковага мовы, станаўлення і развіцця ўсіх бакоў мовы: фанетычнай, лексічнай, граматычнай. Паўнавартаснае валоданне роднай мовай у дашкольным дзяцінстве з'яўляецца неабходнай умовай для разумовага, эстэтычнага, маральнага выхавання дзяцей. Чым раней дзеці чуюць беларускую мову, тым вальней яны будуць  карыстацца ей ў далейшым.

       Казкі вучаць і перасцерагаюць, казкі звязваюць нашых пра-прадзедаў ды пра-прабабуляў з намі. Казкі — гэта ўтульны сямейны вечар, калі клопаты вялікага свету засталіся за сценамі Вашага дому, а Вы і Ваш час належаць толькі Вашым дзецям.

         Казкі — гэта цэлы чароўны свет, у якім Вы падарожнічаеце разам, трымаючыся за рукі. Свет, у якім Вашае дзіця можа стаць веліканам і навучыць Вас, дарослага чалавека, чаму-небудзь новаму. Размаўляйце, чытайце казкі сваім дзецям на беларускаяй мове. А мы вам у гэтым дапапожам.

Літаратура: інтэрнэт-сайт “Дашкольная адукацыя”

 

згарнуць

Кансультацыя "Вучым родную мову"

13.10.2020

Кансультацыя "ВУЧЫМ РОДНУЮ МОВУ"

ВЕЛЬМІ ВАЖНА навучыць сённяшніх дзяцей з павагай ставіцца да беларускай мовы, а таксама бегла на ёй размаўляць. Яны мала чуюць родную мову ў шырокім ужытку, а таму маюць бедны слоўнікавы запас, іх маўленне знаходзіцца пад уплывам рускай мовы. Хоць наша ўстанова i з’яўляецца рускамоўнай, але мы шмат увагi ўдзяляем развiццю менавіта беларускага маўлення дзяцей.

          Увесці рускамоўных дзяцей у атмасферу жывога беларускага слова, далучыць іх да багацця роднай мовы, адчуць яе прыгажосць, мелодыку, своеасаблівасць нам дазваляюць фальклорныя і лепшыя класічныя творы для маленькіх дзяцей: калыханкі, забаўлянкі, песенькі, казкі, вершы і інш. Гэта робіцца з мэтай развіцця першапачатковых навыкаў разумення мовы, умення паўтараць за выхавальнікам і па меры магчымасці самастойна ўзнаўляць узоры беларускага маўлення (асобныя словы, кароткія забаўлянкі, песенькі, лічылкі і г.д.), што служыць фарміраванню ў іх пачуццёвай асновы руска-беларускага двухмоўя.

          Фарміраванне гутарковага беларускага маўлення з дзецьмi мы вядзём па наступных напрамках:

 развіццё маўлення ў працэ се штодзённых узаемаадносінаў выхавальніка з дзецьмі ў розных відах дзейнасці;

 заняткi па развіццi беларускага маўлення;

 самастойная маўленчая дзейнасць дзяцей.

          Так, пры навучаннi дашкольнікаў малодшага ўзросту выхавальнiкi асаблiвую ўвагу ўдзяляюць рэпрадуктыўнаму беларускаму маўленню (завучванне і ўзнаўленне кароткіх паэтычных твораў), з дзецьмі сярэдняга ўзросту ажыццяўляюць навучанне прадуктыўнаму маўленню, г.зн. уменню будаваць самастойныя па змесце і форме выказванні на беларускай мове (расказванне па карціне, пра цацку або прадмет, з асабістага вопыту). У адпаведнасці з вучэбнай праграмай з дзецьмi сярэдняга i старэйшага ўзросту адзін раз на тыдні праводзім заняткі па развіцці беларускага маўлення, на якіх выхавальнікі актыўна выкарыстоўваюць дыдактычныя і народныя гульні, малыя формы фальклору, народныя казкі, апавяданні, вершы, загадкі і паданні, інсцэніруюць казкі, вершы і г.д

Літаратура: інтэрнэтсайт “Дашкольная адукацыя”

 

 

згарнуць